بوم نقشه همدلی چیست؟ طراحی همدلانه رابط کاربری

طراحی همدلانه رابط کاربری نقشه همدلی

مقدمه

نقشه همدلی یک ابزار کلیدی در فرآیند طراحی محصول (محصولات دیجیتال مثل وبسایت و اپلیکیشن) و تجربه کاربری است که به تیم‌های طراحی کمک می‌کند تا عمیقاً کاربران خود را بشناسند و با آنها همدلی کنند. این نقشه، ابتدا توسط Dave Gray و تیمش به عنوان ابزاری برای طراحی انسان‌محور معرفی شد و از آن به بعد، به یکی از ابزارهای پرکاربرد در این زمینه تبدیل شده است. در این مقاله به بررسی مفاهیم اساسی نقشه همدلی و کاربردهای آن در طراحی UI/UX می‌پردازیم.

معنای طراحی همدلانه

طراحی همدلانه به معنای درک عمیق نیازها، افکار، احساسات و مشکلات کاربران است. این فرآیند شامل تحقیقاتی است که به طراحان کمک می‌کند تا جهان کاربران را ببینند و درک کنند. همدلی در طراحی یعنی طراح وقت بگذارد و با تحقیق کاربر را بشناسد، نتایج به‌دست‌آمده را کاملا درک کند و بفهمد تا نتایج تحقیق او را در مسیر تصمیم‌گیری هدایت کند.

تفاوت نقشه همدلی و پرسونای مشتری

نقشه همدلی و طراحی پرسونای مشتری دو مفهوم متفاوت هستند که هر کدام در حوزه‌های مختلفی از طراحی محصول و دیجیتال مارکتینگ کاربرد دارند. نقشه همدلی بیشتر در فرآیند طراحی محصول و تجربه کاربری استفاده می‌شود تا تیم‌ها بتوانند نیازها و احساسات کاربران را بهتر درک کنند.

از سوی دیگر، پرسونای مشتری در دیجیتال مارکتینگ برای شناخت مخاطبان هدف و تنظیم پیام‌های بازاریابی به کار می‌رود که بفهمند پیامشان را باید به چه‌کسانی با چه ویژگی‌هایی و خصوصیاتی برسانند. با این حال، هر دو ابزار می‌توانند به یکدیگر کمک کنند و اطلاعات حاصل از نقشه همدلی می‌تواند در طراحی پرسونای مشتری نیز مفید باشد.

بخش‌های مختلف نقشه همدلی

نقشه همدلی معمولاً شامل چهار بخش اصلی است که هر یک به بررسی جنبه‌های مختلفی از تعامل کاربر با محصول می‌پردازند:

بخش‌های مختلف نقشه همدلی

گفته‌ها (Says): این بخش شامل نقل‌قول‌های مستقیم از کاربران در مورد تجربه‌هایشان با محصول است. ولی در شرایطی که نظرسنجی یا مصاحبه با کاربر ممکن نباشد ایرادی ندارد که طراح UX خودش را بگذارد جای کاربر و حدس‌هایی دراین‌باره بزند.

افکار (Thinks): این بخش به بررسی افکار و احساسات کاربران می‌پردازد که ممکن است بیان نشوند ولی بر تعاملات آنها تأثیرگذارند. کاربر هنگام تعامل با محصول احساسش را به‌زبان نمی‌آورد و در این‌جا تیم طراحی محصول و طراحان UX باید نگفته‌‌های کاربر را براساس گفته‌های او و کارهایی که حین تعامل با محصول ما انجام می‌دهد، دریابند.

کارها (Does): این بخش به بررسی کارهایی که کاربران در تعامل با محصول انجام می‌دهند، می‌پردازد. مثلا این که چه مسیر حرکتی را ممکن است پیش برود و با توجه به همین موضوع باید بهترین ناوبری (Navigation) را برای کاربر حدث زد.

احساسات (Feels): این بخش به احساسات کاربران در طول تعامل با محصول می‌پردازد. مثلا اگر کاربر نتواند به درستی از محصولات شما استفاده کند، ناخودآگاه احساس نادان بودن میکند و همین باعث می‌شود به دنبال محصول جایگزین بگردد و… .

بوم نقشه همدلی

بوم نقشه همدلی که توسط Dave Gray و Alex Osterwalder طراحی شده است، نسخه‌ی پیشرفته‌تری از نقشه همدلی است که شامل بخش‌های اضافی همچون هدف‌ها، دیده‌ها و شنیده‌های کاربران است. این بوم به تیم‌ها کمک می‌کند تا تصویری کامل‌تر و جامع‌تر از کاربران و نیازهایشان داشته باشند.

به‌تصویرکشیدن نگرش‌ها و رفتارهای کاربر در نقشه همدلی به تیم‌های طراحی  تجربه کاربر کمک می‌کند تا همگی از کاربر محصول درکی عمیق پیدا کنند.

اهمیت نقشه همدلی در طراحی محصول

نقشه همدلی یک ابزار بصری است که به تیم‌های طراحی کمک می‌کند تا:

1- اطلاعات تحقیقات UX را به‌صورت طبقه‌بندی‌شده و یکجا جمع‌آوری کنند.

2- تصویری کامل از کاربران نهایی محصول را ارائه دهند.

3- اطلاعات دست‌اولی از کاربران و احساسات و افکار ناپیدای آنها به دست آورند.

سپهر یونسی

سپهر یونسی

طراح رابط و تجربه کاربر

سال نود و پنج با نصب فتوشاپ و علاقه مند شدن به دنیای گرافیک و طی کردن مسیر هایی مثل طراحی سایت و سئو و تدوین و ... علاقه واقعیم یعنی طراحی محصول رو پیدا کردم و این مسیر ادامه داره ...