بهترین روشها برای طراحی اسلایدر رابط کاربری

- سپهر یونسی
- زمان مطالعه: 11 دقیقه
- ۲۹ تیر ۱۴۰۴
- اجزای رابط کاربری , بهترین روش های طراحی رابط کاربری
اسلایدرها (Sliders) به اجزای آشنای طراحی UI تبدیل شدن که تعامل بیشتری به طرحها اضافه میکنن و در عین حال، وقتی درست انجام بشن، قابلیت استفاده رو هم بهبود میبخشن. اونا اغلب تو سایتهای تجارت الکترونیک برای عملکردهایی مثل انتخاب محدودهی قیمت، یا تو رابطهای کاربری محصول برای عملکردهایی مثل کنترل صدا دیده میشن.
وقتی بهترین روشها رو برای پیادهسازی اسلایدرها تو UI خودتون دنبال کنین، انتخاب انواع خاصی از انتخابها رو برای کاربرها آسونتر میکنین. اونا برای اجازه دادن به کاربرها برای انتخاب یه مقدار خاص تو یه محدوده، یا انتخاب یه محدوده از گزینهها عالی هستن. اونا مخصوصاً وقتی مقادیر لازم نیست خیلی دقیق باشن، مفید هستن.
از اسلایدرها برای نشون دادن تغییرات فوری استفاده کنین
اسلایدرها باید تعامل فوری و شهودی ارائه بدن. به محض اینکه کاربرها دستگیره رو روی مسیر حرکت میدن، تغییرات باید فوری باشن و بازخورد بیدرنگ ارائه بدن. این نیاز به یه دکمهی جداگانهی “ارسال” یا “اعمال” رو از بین میبره و تجربهی کاربر رو سادهتر میکنه. با انجام این کار، شما درک تأثیر اقداماتشون رو بدون اضافه کردن مراحل غیر ضروری برای کاربرها سرراست میکنین. بازخورد فوری نه تنها قابلیت استفاده رو افزایش میده، بلکه به کاربرها کمک میکنه احساس کنترل بیشتری داشته باشن.
فضای کافی بین اسلایدرها حفظ کنین
اطمینان از فاصلهی کافی بین اسلایدرها برای یه تجربهی کاربری بدون زحمت کلیدیه. اسلایدرهای نزدیک به هم میتونن منجر به تنظیمات تصادفی بشن و کاربرها رو ناامید و رابط رو مبهم کنن. بنابراین، به هر اسلایدر فضایی برای تنفس بدین و کنترل دقیق رو بدون هیچ کلیک ناخواسته روی عناصر مجاور فراهم کنین.
از یه استایل دستگیرهی اسلایدری قابل تشخیص استفاده کنین
یه استایل دستگیرهی اسلایدری قابل تشخیص نه تنها از نظر بصری جذاب به نظر میاد، بلکه به کاربرها هم نشون میده که میتونن با اون تعامل داشته باشن. این یه نشانهی حیاتیه که میتونه از احساس سردرگمی یا گیر کردن کاربرها هنگام مواجهه با یه اسلایدر جلوگیری کنه.
وقتی شما یه طراحی آشنا رو انتخاب میکنین، به تجربیات قبلی کاربرها با رابطهای دیگه تکیه میکنین. این یعنی بار شناختی کمتر و تعاملات سریعتر. از طرف دیگه، یه دستگیرهی اسلایدری غیرمتعارف یا بیش از حد هنری ممکنه کاربرها رو گیج کنه و ندونن قدم بعدی چیه. بنابراین، فقط بحث زیباییشناسی نیست؛ بلکه در مورد قابلیت استفاده و کارایی هم هست.
یه نکتهی حرفهای! به طور کلی، یه دستگیرهی ۳۲×۳۲ پیکسل خوب کار میکنه، اما ناحیهی قابل کلیک رو کمی بزرگتر از اون در نظر بگیرین.
گیر کردن خودکار (Auto snapping)
گیر کردن خودکار تو اسلایدرها یه ویژگی مفیده که وقتی کاربرها یه عدد گسسته رو تنظیم میکنن، دستگیره رو به نزدیکترین مقدار معتبر هدایت میکنه. این مخصوصاً وقتی گزینههای از پیش تعریف شده وجود داره یا وقتی دقت لازمه، مفیده و با به حداقل رسوندن خطاها، تجربهی کاربر رو سادهتر میکنه.
برای ارتقاء بیشتر این تجربه، اضافه کردن نشانههای بصری مثل نشانگرها یا برچسبهای مقدار رو در نظر بگیرین. این نشانگرها کاربرها رو به سمت مقادیر قابل قبول هدایت میکنن و تعامل رو شهودیتر و رضایتبخشتر میکنن.
محدودههای محبوب رو نشون بدین
ارائهی یه اسلایدر و مقادیر از پیش تعریف شده به عنوان جایگزین تو رابط شما به نیازهای مختلف کاربر، مخصوصاً هنگام در نظر گرفتن موبایل یا کاربرهای در حال حرکت، پاسخ میده. یه اسلایدری قیمت امکان انتخاب مقدار سفارشی رو فراهم میکنه، که روی دسکتاپ یا وقتی کاربرها وقت برای دقت دارن، خوب کار میکنه. از طرف دیگه، محدودههای از پیش تعیین شده مثل “زیر ۵۰ دلار” یا “۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار” گزینههای سریعتر و مناسب برای لمس ارائه میدن. اینا مخصوصاً برای کاربرهای موبایل یا کاربرهای پرمشغله که ممکنه کار با اسلایدرها رو به صورت دقیق دشوار بدونن، مفیده.
این رویکرد دو گزینهای تو موقعیتهایی که انتخابها ممکنه طاقتفرسا باشن، یا جایی که گزینههای محبوب از قبل تعیین شدن، عالی عمل میکنه. به یاد داشته باشین که این طراحی تو رابطهایی با فضای کافی مؤثرتره. به این ترتیب، چه کاربرها پشت میز باشن و چه در حال حرکت، میتونن به راحتی و کارآمدی تو رابط شما حرکت کنن.
اسلایدرهای راست به چپ
همهی زبانها از چپ به راست خونده نمیشن. هنگام رسیدن به یه مخاطب جهانی، همیشه تفاوتهای فرهنگی رو تو انتخابهای طراحی خودتون، از جمله اسلایدرها، در نظر داشته باشین.
هنگام بومیسازی یه محصول برای کشورهای مختلف، اسلایدرهاتون رو طوری تنظیم کنین که تو مناطقی که زبان تو اون جهت خونده میشه، برای سهولت استفاده از راست به چپ عمل کنن.
اسلایدری ویدیو
اسلایدرهای ویدیو عناصر رابطی هستن که معمولاً تو پلتفرمهایی مثل یوتیوب پیدا میشن و به کاربرها اجازه میدن به مُهرهای زمانی خاص برن و تو محتوا حرکت کنن.
در اینجا چند توصیه در مورد نحوهی ارتقاء تجربهی کاربر با اسلایدرهای ویدیو آورده شده:
- یه تصویر بندانگشتی پیشنمایش اضافه کنین: نشون دادن یه تصویر بندانگشتی وقتی کاربرها روی تایملاین میلغزن، میتونه نشانههای بصری ارزشمندی ارائه بده.
- دستگیره رو قابل کلیک کنین: مطمئن بشین که دستگیرهی اسلایدر به اندازهی کافی بزرگ هست تا تعامل باهاش آسون باشه.
- به پاسخگویی اولویت بدین: اسلایدر باید به آرامی با اندازههای مختلف صفحه تنظیم بشه.
- میانبرهای صفحه کلید ارائه بدین: برای ناوبری دقیقتر، میانبرها میتونن یه لایهی اضافی از قابلیت استفاده اضافه کنن.
- از مُهرهای زمانی استفاده کنین: این نشانگرها میتونن بخشهای کلیدی ویدیوی شما رو برجسته کنن و به کاربرهایی که میخوان به بخشهای خاص برن یا بخشهای خاصی رو مرور کنن، کمک کنن.
اسلایدری هیستوگرام
اسلایدرهای هیستوگرام عناصر UI جالبی هستن که چیزی بیشتر از فقط اجازه دادن به انتخاب محدوده انجام میدن؛ اونا با نشون دادن روندهای دادههای زیربنایی، زمینهی ارزشمندی رو فراهم میکنن. اونا که اغلب تو محیطهای داده محور مثل پلتفرمهای تجارت الکترونیک یا سایتهای رزرو سفر استفاده میشن، به کاربرها یه نمای کلی از آنچه که تو محدودهای که دارن بررسی میکنن، محبوبه یا معموله، میدن.
مثلاً، Airbnb از اسلایدرهای هیستوگرام برای نشون دادن نقاط اوج قیمت بر اساس عوامل مختلف مثل تاریخ سفر و مکان استفاده میکنه. این لایهی اضافی اطلاعات به کاربرها کمک میکنه تصمیمات آگاهانهتری بگیرن و تجربهی کلی کاربر رو ارتقا میده.
از اسلایدرها برای خلوت کردن فضای صفحه استفاده کنین
اسلایدرهای دوتایی درجهی بالایی از انعطافپذیری رو تو تعریف محدودهها ارائه میدن، که میتونه مخصوصاً تو زمینههای مختلف مثل برنامههای زمانی یا بودجههای مالی مفید باشه. با این حال، شایان ذکره که اونا نسبت به گزینههای سادهتر مثل دکمههای رادیویی، تعامل بیشتری از کاربرها میخوان. در حالی که دکمههای رادیویی ممکنه یه فرآیند انتخاب سریعتر ارائه بدن، اسلایدرهای دوتایی یه روش فشردهتر و بصریتر برای پوشش طیف وسیعتری از انتخابها بدون شلوغ کردن رابط ارائه میدن.
بنابراین، اگه کارایی فضا یه اولویته و انتظار دارین کاربرها با یه عنصر کمی تعاملیتر راحت باشن، اسلایدرهای دوتایی میتونن یه انتخاب عالی برای بهبود تجربهی کاربر باشن.
چه زمانی اسلایدرها مناسب نیستن
اسلایدرها برای اینکه کاربرها از یه محدودهی مقادیر انتخاب کنن، مفیدن، اما اونا یه راهحل همهکاره نیستن. وقتی با یه مجموعهی کوچیک از گزینههای خاص سروکار دارین، اسلایدرها در واقع میتونن فرآیند تصمیمگیری رو بیش از حد پیچیده کنن.
دیدگاهتان را بنویسید