الگوی بازنشانی رمز عبور

- سپهر یونسی
- زمان مطالعه: 11 دقیقه
- ۱۳ تیر ۱۴۰۴
- الگو های طراحی تجربه کاربر
به طور متوسط، مردم روزانه از ۴-۵ رمز عبور استفاده میکنن. به دلیل قوانین امنیتی سخت، کاربرا مدام رمزهای عبورشون رو برای ورود دوباره فراموش میکنن. تو این لحظات، کاربرا ممکنه ناامیدی، ناراحتی یا حتی حس گناه رو تجربه کنن. در واقع، ۷۵٪ از مشتریان آنلاین اگه هنگام پرداخت نتونن رمز عبورشون رو بازیابی کنن، خریدشون رو تموم نمیکنن.
برای کاهش درد اونها، فرآیند بازیابی رمز عبور باید روان و سریع باشه و کاربرا رو از تموم کردن کارهاشون باز نداره.
لینک بازیابی رو نزدیک فیلد رمز عبور قرار بدین
ارائهی یه لینک “بازیابی رمز عبور” مثل یه “خروجی اضطراری” عمل میکنه و از اصل اکتشافی نیلسن در مورد کنترل و آزادی کاربر پشتیبانی میکنه. این اصل از حقوق کاربرا برای اشتباه کردن دفاع میکنه و بیان میکنه که یه سیستم باید به کاربرا اجازه بده بدون تلاش زیاد از مشکل خارج بشن.
لینک بازیابی رمز عبور به کاربرا فرصتی برای جبران یه وضعیت نامطلوب میده و باعث میشه اونها احساس آرامش و راحتی بیشتری کنن.
اگرچه لینک بازیابی رمز عبور اقدام اصلی تو یه صفحه نیست، اما همچنان باید قابل مشاهده باشه. اون رو زیر ورودی رمز عبور جایی که کاربرا انتظار دارن ببیننش، قرار بدین، قابلیت کلیک کردنش رو نشون بدین و یه برچسب سرراست ارائه بدین که هر گونه شک و تردید در مورد اینکه وقتی کاربرا روی اون کلیک میکنن چه اتفاقی میافته رو از بین ببره.
برای تأیید، جزئیات حساب رو درخواست کنین
معمولاً، سیستمها برای ارسال یه لینک یا شماره تلفن برای ارسال یه کد برای بازیابی رمز عبور، ایمیل کاربر رو درخواست میکنن. این دادهها معمولاً برای شناسایی یه شخص و کمک به اونها برای بازیابی اطلاعات ورودشون به صورت امن کافیه.
این فرآیند باید سریع و بدون دردسر باشه، پس از پرسیدن سؤالات غیرضروری و پر کردن بیش از ۱-۲ فیلد توسط اونها خودداری کنین. در غیر این صورت، کاربرا ممکنه احساس ناامنی کنن یا به سادگی محصول رو ترک کنن.
نکتهی حرفهای: اگه کاربرا قبلاً آدرس ایمیل یا شماره تلفن خودشون رو تو صفحهی ورود قبلی وارد کردن، این دادهها رو تو صفحهی بازیابی رمز عبور از قبل پر کنین تا جریان سریعتر بشه.
صفحهی تأیید رو نشون بدین
وقتی کاربرا ایمیل یا شماره موبایل خودشون رو ارائه دادن، صفحهای رو به اونها نشون بدین که توضیح میده بعدش چه اتفاقی میافته. اگه ایمیل درخواست میکنین، به کاربرا اطلاع بدین که صندوق ورودی خودشون رو برای یه ایمیل با لینک بازیابی رمز عبور بررسی کنن. اگه شماره موبایل درخواست میکنین، به کاربرا اطلاع بدین که به زودی یه کد یا لینک رو تو تلفنهای خودشون دریافت میکنن.
مطلع نگه داشتن کاربرا باعث میشه اونها مطمئن باشن که همه چیز خوب پیش میره و به زودی حسابشون رو بازیابی میکنن.
مراحل بعدی رو توضیح بدین
بعد از اینکه یه لینک بازیابی رمز عبور رو به ایمیل یا تلفن کاربرا ارسال کردین، کار شما تموم نشده. ایمیل یا پیامک باید شامل دستورالعملهای واضح و سرراست در مورد کاری که باید بعداً انجام بدن باشه.
از قرار دادن متن زیاد خودداری کنین — یه لینک برجسته به صفحهی بازیابی یا یه کدی که به کاربرا اجازه میده رمز عبورشون رو بازیابی کنن باید قرار داده بشه.
رمز عبور رو بازیابی کنین
چه یه کد تأیید باشه و چه یه لینک برای کلیک کردن، صفحهی بعدی باید شامل یه ورودی واضح برای وارد کردن رمز عبور جدید باشه. فراموش نکنین که الزامات رمز عبور رو قرار بدین و مطمئن شین که کاربرا میتونن اونها رو در تمام مدتی که تایپ میکنن ببینن. اگه بیش از چند مورد از الزامات رمز عبور وجود داره، اضافه کردن نقطههای گلوله رو برای قابل اسکن کردن دستورالعملها در نظر بگیرین.
نکتهی حرفهای: هرگز الزامات رمز عبور رو داخل برچسب فیلد یا مکاننما قرار ندین.
بازیابی موفقیتآمیز رمز عبور
بعد از اینکه کاربرا با موفقیت رمز عبورشون رو بازیابی کردن، ایدهی خوبیه که به اونها تبریک بگین. بازیابی رمز عبور میتونه یه تجربهی ناامیدکننده باشه، بنابراین تأیید موفقیت اونها میتونه یه تجربهی کاربری مثبت ایجاد کنه. وقتی کاربرا رمز عبورشون رو بازیابی کردن، اونها رو به مقصد مورد نظرشون — صفحهی ورود — هدایت کنین.
دیدگاهتان را بنویسید