تحقیق کمی در طراحی تجربه کاربری؛ معرفی 8 روش اصلی
- سپهر یونسی
- زمان مطالعه: 11 دقیقه
- ۲۹ آذر ۱۴۰۳
- یوایکس ریسرچ
روشهای تحقیق کمی تجربه کاربری دادههای عددی در مورد تجربه کاربری محصولتون رو جمعآوری میکنن. بعضی از طراحها فکر میکنن روشهای کمی، ترسناک و پیچیده هستن، چون به حجم نمونه بزرگتر و تلاش بیشتری برای سازماندهی نیاز دارن. به همین خاطر، بیشتر به روشهای کیفی (Qualitative) گرایش پیدا میکنن و فکر میکنن اونا مؤثرتر، دقیقتر و پر از بینش هستن.
این طرز فکر اشتباهه و ممکنه باعث بشه کلی اطلاعات باارزش رو از دست بدید. برای جلوگیری از این اتفاق، این کارها رو انجام بدید:
- وقتی میخواید دادهها رو به ذینفعان (Stakeholders) ارائه بدید، با تبدیل اعداد واقعی به نمودار و چارت، تأثیرگذاری بیشتری داشته باشید. یه جورایی با شکل و شمایل نشون بدید که راحتتر متوجه بشن.
- محصولتون رو با رقبا یا نسخههای قبلی محصول خودتون مقایسه کنید. ببینید کجا بودید، حالا کجا هستید و نسبت به بقیه چطورید.
- با تکیه بر شواهد محکم، یعنی تغییرات در شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI)، ایدهها، اهداف شرکت و بهبودهای UX رو تأیید کنید. یه دلیل و مدرک درست و حسابی داشته باشید که نشون بده کارتون درست بوده.
انتخاب روش تحقیق کمی شما باید بر اساس نیازها و منابع در دسترس شما باشه. این روشها رو میشه با شرایط خاص شما تطبیق داد و حتی میتونن دادههای کیفی هم ارائه بدن یعنی فقط عدد نیست، میشه ازش چیزای دیگه هم فهمید. به طور خلاصه، تحقیق کمی UX بهتون کمک میکنه با عدد و رقم نشون بدید که چقدر کارتون خوب بوده و کجاها نیاز به بهبود داره. اینجوری حرفتون سندیت بیشتری پیدا میکنه.
تست A/B و چندمتغیره (A/B and multivariate testing)
تست A/B: یه روش کمیه که نشون میده چطور تغییرات کوچیک تو طراحی رابط کاربری میتونه عملکرد محصول رو عوض کنه. طراحا دو تا نسخه از یه رابط کاربری رو درست میکنن و به دو گروه مختلف از کاربرا نشون میدن تا ببینن کدوم بهتر جواب میده. معمولاً فقط یه چیز کوچیک مثل یه دکمه (CTA) یا نوار Navigation فرق داره. تست چندمتغیره: وقتی چند تا المان طراحی مثل فونت، جای دکمه و آیکونها رو همزمان تست میکنید، بهش میگن تست چندمتغیره.
چرا تست A/B خیلی موثره؟
- میتونید یه یا چند متغیر برای تست انتخاب کنید. میتونه یه دکمه، عکس اصلی صفحه یا هر چیز دیگه باشه که میتونه تغییر زیادی ایجاد کنه.
- میتونید یه هدف مشخص کنید. یه معیار برای تحلیل انتخاب کنید و یه فرضیه در مورد نتایج احتمالی داشته باشید.
- میتونید مخاطبهاتون رو به صورت مساوی و تصادفی تقسیم کنید. مثلاً ترافیک صفحه رو بر اساس جنسیت یا سن تقسیم نکنید، چون به نتیجه درستی نمیرسید.
- تست A/B ارزونه، سادهست و برای حل اختلاف نظر بین اعضای تیم عالیه.
ردیابی چشم (Eye tracking)
ردیابی چشم یه روش گرون قیمت برای تحقیق کمیه که به تجهیزات خاصی نیاز داره تا حرکت چشم کاربر رو وقتی داره با یه رابط کاربری کار میکنه، دنبال کنه. هدفش اینه که بفهمه کدوم قسمتهای صفحه توجه کاربر رو جلب میکنه و کدوم نادیده گرفته میشه.
علاوه بر قیمت بالای تجهیزات، یکی از مشکلات اصلی این روش اینه که محققها اغلب از کاربرها میخوان که موقع کار با صفحه، بلند بلند فکر کنن و بگن دارن چیکار میکنن. این ممکنه باعث برداشتهای اشتباه بشه. کاربر ممکنه بیشتر از حالت عادی روی یه صفحه وقت بذاره چون داره توضیح میده چی میبینه و به یه محتوا بیشتر از حالت عادی نگاه کنه. در نتیجه، نقشه حرارتی (heatmap) دقیق نخواهد بود.
برای انجام درست این تست، کاربر باید صاف بشینه، زیاد تکون نخوره، چیزی نخوره و عینک نداشته باشه. این کارها به شما کمک میکنه نتایج دقیقی بگیرید، اما رفتار واقعی کاربر رو نشون نمیده.
نکته مهمی که باید بدونید اینه که فقط بعد از انجام یه سری تستهای کاربردپذیری معمولی و وقتی نیاز به بررسی عمیقتر دارید، به فکر ردیابی چشم باشید.
دیدگاهتان را بنویسید