الگوی انجام یک پرداخت

- سپهر یونسی
- زمان مطالعه: 11 دقیقه
- ۱۲ تیر ۱۴۰۴
- الگو های طراحی تجربه کاربر
اگه یه کسبوکار آنلاین دارین، فرآیند پرداخت، مقصد نهایی سفر فروشه. راه زیادی رو طی کردین که کاربرا رو از اولین آشنایی با محصول به مرحلهی نهایی خرید برسونین. اما هنوز ریلکس نکنین! باید مطمئن شین که فرآیند پرداخت، به خصوص قسمت ارائهی جزئیات پرداخت، روان، امن و بدون دردسر باشه و باعث بشه کاربرا مطمئن باشن که انتخاب درستی برای اومدن به وبسایت شما داشتن.
باید اضافه کردن گزینههای پرداخت متعدد رو در نظر بگیرین، وقتی کاربرا اطلاعات محرمانهشون رو ارسال میکنن، بازخورد کافی ارائه بدین و به وضوح مشخص کنین که بعد از پرداخت چه اتفاقی میافته. ناامیدکننده خواهد بود که یه مشتری رو تو مراحل نهایی از دست بدین، پس این کار رو جدی بگیرین و سعی کنین هر گونه خطر سردرگمی یا عدم اطمینان رو به حداقل برسونین.
روشهای پرداخت رو ارائه بدین
طبق مطالعات مؤسسهی Baymard، اگه به صورت بینالمللی فروش دارین و نمیخواین کاربرا برای پرداخت محصول/سرویس شما مشکلی داشته باشن، وبسایت یا اپلیکیشن موبایل شما باید تا جایی که میتونین روشهای پرداخت زیادی رو ارائه بده. با این حال، درسته که دیدن گزینههای پرداخت غیرضروری زیاد، کاربرا رو گیج میکنه و باعث فلج انتخابی میشه. پس بهترین راهحل چیه؟
مخاطب خودتون رو بشناسین و طیف وسیعی از گزینههای پرداخت رو که مرتبط با اونهاست ارائه بدین. مثلاً، کارتهای اعتباری تو خیلی از کشورها مثل آلمان، روسیه و چین، دارن کمتر غالب میشن. اگه به بریتانیا فروش ندارین، ارائهی گزینههای پرداخت BACS Direct Debit بیمعنیه.
جزئیات پرداخت رو درخواست کنین
هنگام درخواست اطلاعات پرداخت از کاربرا، مهمه که مطمئن شین همهی ورودیهای متن مرتبط ارائه شدن و اندازهی اونها برای جزئیاتی که وارد میشه مناسبه. بعضی از ورودیها ممکنه از کاربرا بخوان که اطلاعات ناآشنا یا نامشخصی رو ارائه بدن، که در این صورت ارائهی یه توضیح مختصر اما آموزنده مفیده. یه راه مؤثر برای انجام این کار، قرار دادن یه آیکون اطلاعاته که کاربرا میتونن برای جزئیات بیشتر روی اون کلیک کنن.
نکتهی حرفهای: تو محصولی که کاربرا ممکنه خریدهای تکراری انجام بدن و روشهای پرداخت ذخیره شده در دسترس باشه، یه مسیری رو در نظر بگیرین که به کاربرا اجازه میده روشهای پرداخت رو اضافه/حذف کنن.
جزئیات پرداخت رو اعتبارسنجی کنین
کاربرا انسان هستن و اشتباه میکنن، به خصوص وقتی جزئیات پرداخت رو تو موبایل و با یه دست وارد میکنن. خیلی مهمه که قبل از اینکه کاربرا جزئیات پرداختشون رو ارسال کنن، اعتبارسنجی رو در نظر بگیرین. کاربرا ممکنه اعداد رو اشتباه تایپ کنن، یا ممکنه تاریخ انقضای کارت گذشته باشه — پس مطمئن شین که به این حالتهای خطای متعدد رسیدگی میکنین.
برای اینکه زندگی رو برای کاربرا کمی آسونتر کنین، اضافه کردن ماسکهای ورودی رو در نظر بگیرین — یعنی محدودیتهایی روی متن ورودی. ماسکها کمک میکنن مطمئن شین که اعداد یا رشتهها با فرمت مورد انتظار مطابقت دارن، از هر گونه خطای غیرضروری جلوگیری میکنن و اصطکاک قبل از اعتبارسنجی سیستم رو کاهش میدن.
پردازش پرداخت رو نشون بدین
ممکنه پرداختها فوراً پردازش نشن و ممکنه چند ثانیه یا حتی چند دقیقه طول بکشه. بنابراین، اضافه کردن یه صفحهی بارگذاری برای اطمینان دادن به کاربرا و کاهش هر گونه نگرانی که ممکنه در مورد پرداختشون داشته باشن، خیلی مهمه. با نمایش وضعیت فعلی سیستم، احتمال بیشتری وجود داره که کاربرا به فرآیند پرداخت اعتماد کنن و احساس کنن که کنترل تراکنش رو دارن. این میتونه به افزایش اعتبار و بهبود تجربهی کلی کاربر کمک کنه.
تأیید پردازش موفقیتآمیز پرداخت
وقتی کاربرا پرداختشون رو ارسال کردن، یه پیام موفقیت باید ظاهر بشه و تأیید کنه که پرداخت پردازش شده و وجوه دریافت شده. این یه حس رضایت و تکمیل رو به کاربرا میده. برای اطمینان از اینکه اعلان موفقیت مؤثره، باید به وضوح قابل مشاهده باشه و زمان کافی برای خواندن توسط کاربرا داده بشه.
مراحل بعدی رو مشخص کنین
بعد از اینکه کاربرا پرداخت انجام دادن، مهمه که این تصور رو ایجاد نکنین که کار شما تموم شده. در عوض، از این فرصت برای ابراز قدردانی و ارائهی اطلاعات در مورد مراحل بعدی در صورت نیاز استفاده کنین. مثلاً، اگه یه محصول رو خریدن، از اونها برای انتخاب برند شما تشکر کنین و بهروزرسانیهای مربوط به حمل و نقل رو در اختیارشون قرار بدین. اگه کاربرا برای یه اشتراک ثبتنام کردن، یه لینک برای شروع استفاده از محصول به اونها بدین یا پیشنهاد بدین که ایمیلشون رو برای فعال کردن اشتراک بررسی کنن.
این به ایجاد یه رابطهی مثبت با کاربرا کمک میکنه و تضمین میکنه که اونها به طور کامل از خریدشون مطلع هستن.
دیدگاهتان را بنویسید