رابط کاربری UI چیست؛ راهنمای جامع 2025 همراه با مثال

توضیح تصویر: برسی رابط کاربری و شغل طراحی رابط کاربری

طراحی UI یا همون طراحی رابط کاربری، یه شاخه‌ای از طراحی محصول دیجیتاله که روی ساخت عناصر بصری و نحوه‌ی تعامل کاربر با یه محصول تمرکز داره. یعنی چی؟ یعنی طراحی چیدمان صفحه، انتخاب فونت و رنگ، طراحی آیکون‌ها و دکمه‌ها و بقیه‌ی چیزهای ظاهری که کاربر موقع استفاده از یه سایت، اپلیکیشن موبایل، نرم‌افزار یا هر محصول دیجیتالی دیگه می‌بینه و باهاش کار می‌کنه. هدف اصلی طراحی UI اینه که یه رابط کاربری خوشگل و کاربرپسند بسازه که تجربه‌ی کاربری رو بهتر کنه و کار کردن با محصول (اپلیکیشن، وبسایت یا نرم افزارها) رو برای کاربر آسون کنه.

طراح رابط کاربری کیه؟

طراح رابط کاربری یا UI Designer کسیه که نحوه‌ی تعامل آسون کاربر با یه سیستم رو مشخص می‌کنه. این کار رو با تعیین جای المان‌های صفحه، نحوه‌ی حرکت بین صفحات مختلف و چیدمان ظاهری عناصر بصری انجام می‌ده.

البته یه طراح UI لازم نیست حتما کدنویس یا گرافیست خیلی حرفه‌ای باشه، ولی اگه هم گرافیست خوبی باشه و هم کدنویسی بدونه، خیلی بهتره! چون می‌تونه تصاویر و پوسترهای جذاب تری طراحی کنه و با تیم فنی هم بهتر ارتباط برقرار کنه و در نتیجه کار سریع‌تر و با کیفیت بهتری انجام بشه.

فرق طراحی UI با UX چیه؟

طراحی UI و UX هر دو به هم مربوطن، ولی دو تا چیز جدا هستن:

طراحی UI (رابط کاربری):

این یکی بیشتر با ظاهر و نحوه‌ی نمایش محصول سر و کار داره. یعنی ساخت یه ظاهر جذاب و هماهنگ، انتخاب رنگ‌های مناسب، فونت‌ها، و طراحی عناصر تعاملی. طراح UI مسئول ظاهر و حس محصوله و مطمئن میشه که هم خوشگل باشه و هم با برند سازگار باشه.

طراحی UX (تجربه‌ی کاربری):

این یکی بیشتر به تجربه‌ی کلی کاربر از محصول اهمیت می‌ده. یعنی شناخت نیازها، رفتارها و مشکلات کاربر از طریق تحقیق و تحلیل. طراح UX سعی می‌کنه یه تعامل راحت و بی‌دردسر برای کاربر طراحی کنه که با هدف‌ها و انتظاراتش جور باشه. مسئولیتش اینه که مطمئن بشه محصول کار کردن باهاش راحته، مؤثره و یه تجربه‌ی خوب و رضایت‌بخش به کاربر می‌ده.

انواع رابط کاربری

امروزه طراحی رابط کاربری یه حرفه خیلی مهمه و اتفاقا خیلی هم پولسازه! تقاضا برای این کار روز به روز بیشتر میشه. سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها بیشترین سهم رو تو بازار طراحی UI دارن، ولی تقریبا هر محصول دیجیتالی که امروز ازش استفاده می‌کنیم، یه رابط کاربری داره که اون رو برای همه قابل استفاده می‌کنه. مثل نرم‌افزارها، CRMها، ERPها، سیستم‌عامل‌ها و غیره.

تو آینده هم با پیشرفت هوش مصنوعی، دستیارهای صوتی، اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هم احتمالا سهم بیشتری از بازار طراحی UI رو به خودشون اختصاص می‌دن.

طراحی UI چطور به موفقیت یه محصول دیجیتال کمک می‌کنه؟

یه رابط کاربری خوب، ناوبری رو آسون می‌کنه، کاربرها رو راضی نگه می داره و تضمین می‌کنه که محصول شما در میان جمعیت دیجیتال متمایز هست که در نتیجه باعث رونق کسب‌و‌کار و افزایش مشتری می‌شه.

اولین برخورد: یه رابط کاربری خوشگل و خوب، همون اول نظر کاربر رو جلب می‌کنه و تشویقش می‌کنه که بیشتر محصول رو بررسی کنه.

جذب کاربر: رابط‌های کاربری ساده و کاربرپسند، کاربر رو جذب می‌کنه و کاری می‌کنه که کمتر دچار سردرگمی و annoyance بشه. این موضوع باعث میشه کاربر بیشتر از محصول استفاده کنه و رضایتش بالاتر بره.

هویت برند: طراحی UI نشون‌دهنده‌ی شخصیت و هویت برنده و به شناخت و تمایز اون تو بازار شلوغ امروزی کمک می‌کنه.

تبدیل و رسیدن به هدف: یه طراحی UI مؤثر می‌تونه کاربر رو به سمت کارهای خاصی مثل خرید یا ثبت‌نام هدایت کنه و در نتیجه نرخ تبدیل و رسیدن به هدف‌های تجاری رو بهتر کنه.

مراحل ترسیم یه رابط کاربری

طراحی رابط کاربری ایده آل و استاندارد، از یه مسیر ثابت میگذره که شامل چند مرحله هست که هر کدوم نیاز مند صبر و دقت بسیار زیادی هست و باید به ترتیب اجرا بشن تا نتیجه مطلوب به‌دست بیاد؛

جلسه با کارفرما و تهیه بریف

تو این جلسه یه سند مکتوب شامل اطلاعات مهم پروژه مثل اسم پروژه، هدف‌ها، مخاطب‌ها، مشکلات، ویژگی‌های محصول، زمان‌بندی، بودجه و غیره تهیه میشه. این سند مثل یه قرارداد بین طراح و کارفرماست.

تحقیق و بررسی

اینجا منظور از تحقیق، تحقیق کاربره (user research). تو این مرحله نظرسنجی‌ها و تحلیل رقبا به طراح کمک می‌کنه که انتظارات و رفتار کاربر رو بهتر بفهمه و یه رابط کاربری جذاب و مرتبط طراحی کنه. طراح UI تو این مرحله با طراح UX همکاری نزدیکی داره.

طراحی وایرفریم

وایرفریم (Wireframe) یه نسخه‌ی اولیه از رابط کاربریه. به طراح کمک می‌کنه که قبل از شروع طراحی بصری، در مورد نحوه قرارگیری عناصر، سلسله مراتب اطلاعات و جریان کلی صفحات تصمیم بگیره. همچنین تیم فنی و کارفرما هم می‌تونن تو این مرحله نظراتشون رو بگن.

طراحی بصری

بعد از تایید وایرفریم، نوبت به طراحی بصری (visual design) می‌رسه. تو این مرحله یه دیزاین سیستم یکپارچه شامل تایپوگرافی، رنگ‌ها و عناصر رابط کاربری که با برند کارفرما هماهنگه طراحی میشه و بعد وایرفریم تو نرم‌افزار (معمولا فیگما) به صورت گرافیکی پیاده‌سازی میشه.

پروتوتایپ یا نمونه‌سازی

بعد از طراحی بصری، برای شبیه‌سازی تعاملات کاربر از پروتوتایپ (Prototyping) استفاده می‌شه. پروتوتایپ مثل یه نمونه‌ی تقریبی از محصول نهایی هست و به کاربر اجازه می‌ده که محتوا و تعاملات رابط کاربری رو تجربه کنه. مثلا روی دکمه‌ها کلیک کنه و بین صفحات مختلف بره. پروتوتایپ خیلی شبیه محصول نهایی هست، با این تفاوت که محصول نهایی توسط تیم برنامه‌نویسی ساخته میشه و قابلیت نصب و استفاده داره، ولی پروتوتایپ فقط تو نرم‌افزار فیگما قابل نمایشه.

آزمایش و تست کاربردپذیری

این تست‌ها خیلی مهم هستن. طراح نمی‌تونه از دید کاربر نهایی تصمیم بگیره. شاید طرح خیلی خوب به نظر برسه، ولی برای کاربر مشکلاتی تو استفاده داشته باشه. با آزمایش و تست‌های مختلف، میشه این مشکلات رو قبل از ارائه نسخه نهایی محصول برطرف کرد. بعد از استفاده کاربر از محصول و دریافت بازخوردها، فرایند بهبود و توسعه طرح همچنان ادامه داره.

دوره های آموزشی ما به شما کمک می‌کنند یک بار برای همیشه و اصولی، طراحی محصول را یاد بگیرید.

برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

مشاهده دوره ها 09900800427
5 دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید