چگونه هوش مصنوعی مکالمه محور آینده UX را شکل می دهد
- سپهر یونسی
- زمان مطالعه: 11 دقیقه
- ۲۸ مهر ۱۴۰۳
- اخبار دنیای دیزاین
در این نوشته تأثیر تحولآفرین هوش مصنوعی مکالمهای را بر طراحی UX را مورد بحث قرار میدهیم و بر تغییرات اجتماعی در حال ظهور ناشی از فناوری هوش مصنوعی تأکید میکنیم. طبق گفتههای Nielsen Norman Group، هوش مصنوعی و رابطهای کاربری مکالمه محور در حال شکل گیری هستند تا اولین پارادایم رابط کاربری جدید در 60 سال گذشته باشند.
تغییر در نحوه برقراری ارتباط با ماشین
از زمان اختراع اولین نسل از پردازنده ها در دهه 80، تغییرات به طور تدریجی در نحوه تعامل ما با فناوری ایجاد شده اند. در ابتدا، ما باید مستقیماً از طریق خط فرمان با رایانه ها به زبان آنها صحبت می کردیم و بعد از آن زبان های برنامه نویسی به ما کمک کردند تا این کار را با کارایی بیشتری انجام دهیم.
با گذشت زمان رابط های گرافیکی کاربر (GUI) را توسعه یافتند و ما شاهد تولد مهارتی به نام طراحی رابط و تجربه کاربر بودیم. گوشیهای هوشمند و تبلتها حالتهای تعاملی جدیدی مانند تاچ کردن، اسکرول و ضربه زدن را معرفی کردند. و با این امکانات جدید نیاز به متخصصان ui و ux نیز افزایش یافت.
جدیدترین تغییر در حال حاضر پیدایش هوش مصنوعی محاوره ای یا مکالمه محور است. اکنون میتوانیم به زبان خود با فناوری تعامل داشته باشیم و به جای اینکه یاد بگیریم چگونه با کامپیوتر صحبت کنیم، به کامپیوترها یاد دادیم که چگونه با ما صحبت کنند.
انسان و مغز مصنوعی
این سمت و سو و روش های جدید تعامل با فناوری، ما را ملزم میکند درباره نحوه طراحی رابط های کاربر تجدید نظر کنیم. بیایید این جوری به ماجرا نگاه کنیم که مجموعه مهارتها و جریانهای کاری جدیدی به وجود خواهد آمد و یکی از مهم ترین مهارت های جدید، طراحی مکالمه یا Conversation design خواهد بود و احتمالا شغل یا زمینه کاری جدیدی به تیم محصول اضافه خواهد شد تحت عنوان Conversation designer یا طراح مکالمه.
طراحی مکالمه هنر تسهیل ارتباط معنادار بین انسان و کامپیوتر است و بسیار چالش برانگیز است زیرا مغز انسان و مغز هوش مصنوعی بسیار متفاوت عمل می کنند. رایانهها به دادههای ساختاریافته مانند اهداف و نیت کاربر، منابع و متغیرها نیاز دارند، در حالی که انسانها زبان را به طور مستقیم درک میکنند. طراح مکالمه این شکاف را با کمک گرفتن از دانش روانشناسی رفتاری و فناوری پر می کند.
تحقیقات نشان داده است که ما به رایانه هایی که مکالمه انسان را تقلید می کنند، بسیار مثبت پاسخ می دهیم؛ هدف این است که مکالمات تا حد امکان طبیعی جریان داشته باشد، شبیه به صحبت کردن با یک انسان دیگر.
طراحی مکالمه، همان یوایکس در هوش مصنوعی است. واضح است که هوش مصنوعی محاورهای، بهویژه با ظهور مدلهای زبانی بزرگ، فرصتهای جدیدی را در اختیار شما قرار میدهد. با این حال، مانند تمام فناوریهای جدید، چالشها و محدودیتهای منحصربهفردی نیز دارد.
همانطور که از رابط کاربری این روزا های چت باتها و پلتفرم های هوش مبتنی بر هوش مصنوعی مشخص است، هوش مصنوعی به شدت با مشکل تجربه کاربر مواجه است. مثل روزهای اولیه وب، عمدتاً افراد فنی و توسعه دهندگان و برنامه نویسان هستند که توسعه هوش مصنوعی و سایر خدمات جدید را هدایت می کنند. افراد باهوشی که همه چیز را در مورد هوش مصنوعی می دانند، اما نه لزوماً در مورد طراحی. در اکثر مواقع، برنامه نویسان و مهندسین، تکنولوژی را در اولویت قرار میدهند و نه کاربر را.
نتیجه گیری
آنچه مسلم است این است که ما در آستانه یک دوره جدید در طراحی UX هستیم. برای اولین بار در تاریخ بشر، ما میتوانیم با رایانههایمان صحبت کنیم و رایانههایمان میتوانند با ما صحبت کنند. سفر به این مرز جدید تازه شروع شده است، و به عنوان یک طراح UX، طراحی آینده متعلق به شماست. اگر از من بپرسید، هوش مصنوعی بدون UX خوب چیزی نیست و UX هوش مصنوعی همان طراحی مکالمه است.
منبع: uxmag.com
دیدگاهتان را بنویسید