دان نورمن؛ پدر طراحی تجربه کاربری و معمار طراحی انسانمحور
- سپهر یونسی
- 2 دقیقه
- ۲۰ آبان ۱۴۰۴
- سازندگان مسیر
بیوگرافی
دان نورمن متولد ۱۹۳۵ تو آمریکاست. اول مهندسی برق خوند، بعد یهویی رفت سراغ روانشناسی شناختی؛ چون کنجکاو بود بدونه آدمها چطور فکر میکنن و چرا با بعضی چیزا خوب ارتباط نمیگیرن.
بعد از چند سال تدریس تو دانشگاه، رفت اپل و اونجا شد مدیر طراحی تجربه کاربر. از همونجا بود که مفهوم «طراحی انسانمحور» رو پایه گذاشت. بعدش هم با جیکوب نیلسن، گروه معروف Nielsen Norman Group رو راه انداخت و شد مرجع طراحی تجربه کاربری تو دنیا.
چرا تأثیرگذاره
دان نورمن در واقع همون آدمیه که باعث شد امروز «طراحی تجربه کاربر» یه شغل واقعی باشه.
اون گفت طراحی خوب یعنی همدلی با آدمها. این دیدگاه باعث شد UX از یه مهارت هنری، تبدیل بشه به یه علم بینزمینهای بین روانشناسی، مهندسی و طراحی.
ایدههای کلیدی
۱. طراحی برای آدمها، نه ماشینها
نورمن میگه محصول باید با دنیای واقعی کاربر هماهنگ بشه، نه برعکس. اگه کاربر گیج شد، یعنی طراحیت خوب نیست.
۲. خطای کاربر، خطای طراحه
به نظرش اگه کسی اشتباه میکنه، تقصیر طراحه. باید طراحیت طوری باشه که اشتباه کردن سخت باشه، نه استفادهکردن.
۳. Affordance و Feedback
Affordance یعنی چیزی تو ظاهر محصول باید فریاد بزنه «با من این کارو بکن!»
Feedback یعنی وقتی یه کاری کردی، سیستم باید بهت جواب بده که “آره، گرفتم!” یا “اوه، اشتباه زدی.”
۴. طراحی احساسی
نورمن میگه کاربر فقط به کارایی فکر نمیکنه، به احساسی که از استفاده از محصول میگیره هم اهمیت میده. حس خوب = تجربه خوب.

دیدگاهتان را بنویسید