الگوی لغو اشتراک

- سپهر یونسی
- زمان مطالعه: 11 دقیقه
- ۲۷ تیر ۱۴۰۴
- الگو های طراحی تجربه کاربر
یه جدایی هیچوقت چیزی نیست که منتظرش باشین یا ازش لذت ببرین. مشابه بستن یه حساب، کاربرا میتونن تصمیم بگیرن به تجربهشون پایان بدن و دیگه برای محصول شما هزینه پرداخت نکنن. خب، کاربرا میرن، اما این یه فاجعه نیست و به این معنی نیست که شما نمیتونین یه خداحافظی محترمانه بهشون داشته باشین. مهمه که لغو اشتراک رو واضح کنین تا پیدا کردنش و طی کردن مراحلش آسون باشه. یادتون باشه، یه خداحافظی مناسب و مؤدبانه میتونه زمینه رو برای بازگشت کاربرا تو آینده فراهم کنه.
به علاوه، این یه فرصت عالی برای دریافت بازخورد کاربرا و استفاده از اون برای بهبود محصوله.
دکمهی لغو اشتراک رو راحت پیدا کنین
وقتی کاربرا تصمیم میگیرن اشتراکشون رو لغو کنن، باید بدون اینکه مجبور به حدس زدن اضافی باشن، بدونن کجا لینک یا دکمهی درست رو پیدا کنن. معمولاً، طراحان اون رو تو بخش تنظیمات حساب یا بخش صورتحساب قرار میدن.
کاربرا انتظاراتی از نحوهی نمایش این لینک یا بخش دارن، پس مطمئن شین:
- به راحتی قابل دیده
- قابل کلیک/لمس به نظر میرسه
- از برچسبهای مناسب مثل “لغو اشتراک” یا “لغو/مدیریت اشتراک” استفاده کنین
پنهان کردن دکمهی لغو اشتراک میتونه منجر به وفاداری کم و بیاعتمادی به برند بشه. صادق و محترم باشین و به کاربرا اجازه بدین خودشون تصمیم بگیرن که میخوان از محصول شما استفاده کنن یا میخوان برای همیشه یا به طور موقت استفاده از اون رو متوقف کنن.
قصد لغو رو تأیید کنین
گاهی اوقات، کاربرا ممکنه به طور تصادفی روی دکمهی مخربی که باعث حذف یه حساب یا اشتراک میشه، کلیک کنن. پس با درخواست از کاربرا برای تأیید انتخابشون، از اقدامات غیرقابل بازیابی جلوگیری کنین. به علاوه، این یه فرصت اضافیه برای تلاش برای برگردوندن کاربرا با اشاره به چیزی که هنگام لغو اشتراک از دست میدن. مثلاً، اگه کاربرا فقط با اشتراک میتونن به محصول دسترسی داشته باشن، میتونین ارزش محصول رو بهشون یادآوری کنین.
برعکس، اگه محصول تو یه نسخهی رایگان قابل دسترسی باشه، میتونین مزایای خاص اشتراک رو به کاربرا یادآوری کنین. قانون طلایی اینجا اینه که از زبانی که التماس همدردی میکنه یا از ابزارهای فشار یا دستکاری سوء استفاده میکنه، خودداری کنین.
دلیل لغو رو درخواست کنین
وقتی کاربرا تصمیم به لغو اشتراکشون میگیرن، این یه فرصت عالی برای دریافت بازخورد و یادگیری اینکه چی میتونه بهبود پیدا کنه. آیا محصول خیلی گرون بود؟ آیا کاربرا یه رقیب رو ترجیح دادن؟ آیا چیزی که نیاز داشتن رو گرفتن و دیگه نیازی به سرویس ندارن؟
این سؤال رو اجباری نکنین و از تحت فشار قرار دادن کاربرا برای ارائهی یه پاسخ مفصل خودداری کنین. مؤدب باشین و گزینههای احتمالی برای اینکه چرا کاربرا ممکنه بخوان برن رو ارائه بدین. علاوه بر این، یه بخش با برچسب “سایر” قرار بدین که به کاربرا اجازه میده دلایل خودشون برای رفتن رو تو یه فرمت باز ارائه بدن.
نکتهی حرفهای: اگه کاربرا به دلیل مشابهی محصول شما رو ترک میکنن، باید تو برنامههای قیمتگذاری، تجربهی کاربر به طور کلی یا هر چیزی که معمولاً باعث رفتن اونها میشه، تجدید نظر کنین.
مشوقهایی برای ادامه دادن ارائه بدین
گاهی اوقات، حتی کاربرای وفادار هم میخوان برن. با ارائهی مشوقهای جذاب که ممکنه کاربرا رو وادار به تجدید نظر تو تصمیمشون برای لغو کنه، اجازه ندین اونها برن. این میتونه یه تخفیف موقت یا یه ارتقاء رایگان به طرح فعلیشون باشه.
اگه متوجه شدین که کاربرا ممکنه مشکلات مالی داشته باشن، ارزشش رو داره که اشاره کنین که میتونن به جای لغو کامل اشتراک، اون رو به یه سطح پایینتر تنزل بدن. دوستانه، مؤدب باشین و مهم نیست چی میشه، کاربرا رو برای موندن تحت فشار قرار ندین. وظیفهی شما فقط اینه که مطمئن شین همهی گزینهها رو در نظر گرفتن.
لغو اشتراک رو تأیید کنین
وقتی کاربرا اشتراکشون رو لغو میکنن، ممکنه همچنان بخوان تا زمانی که فعال هست از اون استفاده کنن. صفحهی تأیید یه فرصت عالیه برای توضیح اینکه کاربرا بعد از لغو تا چه مدت میتونن از عضویت استفاده کنن و اگه تصمیم بگیرن تو آینده اون رو تمدید کنن، چیکار میتونن بکنن.
از طریق ایمیل پیگیری کنین
اشتباهات اتفاق میافتن و کاربرا ممکنه به طور تصادفی روی دکمهی لغو کلیک کنن. یا ممکنه آگاهانه اشتراکشون رو لغو کنن و بعدش به سادگی نظرشون عوض بشه. داشتن یه “خروجی اضطراری” و گزینهی لغو، به کاربرا حس کنترل روی سیستم میده و حس آزادی و اطمینان رو تقویت میکنه.
مطمئن شین که کاربرا همیشه فرصتی برای برگردوندن تغییرات و حفظ عضویتشون دارن. اول، یه دیالوگ تأیید نشون بدین که از کاربرا میخواد تأیید کنن که میخوان اشتراک رو برای همیشه لغو کنن. دوم، بعد از لغو، یه ایمیل پیگیری با یه لینک فعالسازی مجدد براشون ارسال کنین. بعضی از کاربرا از این فرصت برای لغو اقدام مخرب سپاسگزار خواهند بود.
دیدگاهتان را بنویسید