iOS / Android : تفاوت ها در طراحی رابط کاربری
- سپهر یونسی
- زمان مطالعه: 11 دقیقه
- ۲ تیر ۱۴۰۳
- طراحی رابط کاربر
چرا طراحی UI باید با سیستمعامل هماهنگ باشد؟
رابط کاربری به عنوان پل ارتباطی بین کاربران و فناوری عمل می کند و تعاملات کارآمد، در دسترس و کاربر پسند را با سیستم های دیجیتال فراهم میکند. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درباره طراحی رابط کاربری بدانید پیشنهاد میکنیم مقاله ui چیست را بخوانید. به دلایل زیر طراحی UI یا رابط کاربری باید با سیستمعامل هماهنگ باشد:
1.تجربه کاربری یکپارچه
کاربران هر سیستم عامل به رابط کاربری مخصوص همان عادت دارند. اگر رابط کاربر با سیستمعامل هماهنگ نباشد، تجربه کاربری آنها دچار تفاوتها و ناهماهنگیها میشود که میتواند سردرگمی کاربران را به دنبال داشته باشد.
2.استانداردهای سیستمعامل
سیستمعاملها معمولا استانداردهای خود در رابطهای کاربری دارند که شامل رفتارها، ترتیب دستورات، استفاده از آیکونها و غیره میشود. رعایت این استانداردها باعث میشود کاربران در زمان کوتاهی تعامل با اپلیکیشن ما را یاد بگیرند.
3.تطابق با فرهنگ کاربران
هر سیستمعامل به یک فرهنگ و گرایش خاصی از کاربران خود میپردازد. برای مثال، طراحی که در iOS استفاده میشود ممکن است با ترجیحات کاربران آن سیستمعامل (که معمولا به سادگی و شکیبایی تمایل دارند) سازگارتر باشد. همچنین برنامههایی که UI آنها با سیستمعامل هماهنگ است، معمولاً توسط کاربران بیشتری پذیرفته میشوند.
4.بهبود کارایی و بهینهسازی
طراحی UI هماهنگ با سیستمعامل میتواند کارایی برنامه را بهبود بخشد و استفاده از منابع سیستم، پایداری و کاربرپسندی برنامه را ارتقا دهد. بنابراین، هماهنگی طراحی UI با سیستمعامل موجب ارتقای تجربه کاربری، افزایش رضایت کاربر، بهبود عملکرد برنامه و افزایش پذیرش عمومی برنامه میشود.
دستورالعمل های طراحی UI مخصوص پلتفرم
هدف دستورالعمل های هر پلتفرم (Android/iOS) ایجاد یک تجربه کاربری یکپارچه بین دستگاه و اپلیکیشنها است. بدون این دستورالعملها، اپلیکیشنها به شدت متفاوت از یکدیگر خواهند بود و کاربران مجبور میشوند برای هر محصول یک رابط کاربری جدید یاد بگیرند.
با توجه به اصول پایه طراحی تجربه کاربری و روانشناسی طراحی، میدانیم که استفاده از تکنیکهایی که کاربران را به تفکر بیش از حد وادار میکند، میتواند به جای آوردن نتایج مطلوب، نارضایتی و در نهایت ترک محصول را به دنبال داشته باشد.
اندروید: Material Design
توسط Google برای اندروید و خدمات خود گوگل توسعه داده شده است و بر اساس اصولی چون عمیق بودن، حرکت آزاد، نظم و تعامل پویا استوار است. این فلسفه طراحی به طراحان کمک میکند تا از تعاملات پیچیدهتری مانند حرکات جابجایی و انیمیشنهای پیچیدهتری استفاده کنند که باعث میشود تا تجربه کاربری داینامیکتر و پویاتری ارائه دهند.
آی او اس: Human Interface Guidelines
اصول HIG توسط Apple برای iOS و macOS تعریف شده است و بر اساس چند اصل اساسی مانند شفافیت، یکنواختی، سادگی، ناوبری راحت و تمرکز بر روی محتوا استوار است. HIG به طراحان میگوید که باید یک تجربه کاربری یکپارچه و مطابق با استانداردهای Apple ایجاد کنند که باعث افزایش قابلیت فهم و سادگی برای کاربران میشود.
تفاوتهای اصلی طراحی UI در اندروید و iOS
1- اندازه صفحات
محصولات اپل از اندازههای مشخصی برخوردار هستند، از جمله iPhone و iPad که ابعاد صفحههای استاندارد دارند. این استانداردبندی به طراح امکان میدهد تا طراحی خود را برای هر دستگاه با حفظ کیفیت بیشتر کنترل کند.
در اندروید به دلیل تنوع بیشتر دستگاهها و تبلتها با اندازههای متفاوتی از صفحات روبرو هستیم. این تنوع میتواند طراح رابط کاربری را به چالش برانگیزد، زیرا امکان تست محصول روی تمام این دستگاهها وجود ندارد.
2- واحدهای اندازهگیری
iOS از واحد pt (points) استفاده میکند که بهطور مستقیم به پیکسلهای دستگاه مرتبط نیست. هر پیکسل برابر با 0.75 pt است.
اندروید از واحد dp (density-independent pixels) استفاده میکند و هر dp برابر با یک پیکسل در صفحات با تراکم پیکسلی استاندارد است.
برای مثال اندازه ابعاد ناحیه لمس (Tap Target Sizes) در دستگاههای اپل ۴۴*۴۴ pt معادلبا ۵۹*۵۹ پیکسل و در اندروید ۴۸*۴۸ dp معادلبا ۴۸*۴۸ پیکسل است. هدف لمسی ۴۸*۴۸ dp بدون در نظر گرفتن اندازه صفحه نمایش، اندازه فیزیکی حدود 9 میلی متر را به همراه دارد.
3- ناوبری
الگوی ناوبری iOS اغلب به صورت تببندی شده است که از تبهای پایین صفحه برای دسترسی به اجزا استفاده میکند.
در اندروید الگوی ناوبری معمولاً سلسلهمراتبی است و از منوی کشویی (Navigation Drawer) برای دسترسی به اجزا مختلف استفاده میکند. این منو با لمس آیکون همبرگر (همان سه خط موازی) در گوشه بالای سمت چپ صفحه قابل دسترسی است.
4- تایپوگرافی
در سیستم عامل iOS از فونت San Francisco استفاده میکند که طراحی شده است تا بر روی انواع مختلف صفحهنمایش با وضوحها و اندازههای متفاوت به خوبی خوانده شود.
در مقابل،اندروید از فونت Roboto استفاده میکند که یک فونت ساده است و بر روی انواع مختلف صفحهنمایش به خوبی قابل خواندن است.
5- انتخاب تاریخ (Date Picker)
در iOS برای انتخاب تاریخ، معمولاً از سه چرخ اسکرول شونده استفاده میشود که کاربران میتوانند روز، ماه و سال را با حرکت دادن این چرخها انتخاب کنند. ولی در مواردی که نیاز به انتخاب یک بازه زمانی است، در رابط کاربر از یک تقویم استفاده میکند.
اما اندروید برای انتخاب تاریخ در رابط کاربر معمولا از یک تقویم استاندارد استفاده میکند که کاربران میتوانند با کلیک روی روزهای مختلف، تاریخ مد نظرشان را انتخاب کنند. با این حال، در برخی موارد اندروید هم برای انتخاب زمان از چرخهای اسکرول استفاده میکند.
6- پیغامها و هشدارها
پیغامها و هشدارها نوعی از پنجرههای مودال (modals) هستند که برای نمایش اطلاعات مهم و ضروری استفاده میشوند و معمولاً کاربر را مجبور به انتخاب بین دو گزینه (تأیید یا لغو) میکنند. پنجره مودال هنگامی که باز شود، تا زمانیکه کاربر با آنها تعامل نکند، نمیتواند به دیگر قسمتهای برنامه یا وبسایت دسترسی داشته باشد. این نوع پنجرهها بهطور موقت جریان اصلی کاربر را متوقف میکنند تا توجه کاربر را به اطلاعات یا تصمیمگیریهای مهم جلب کنند. برای مثال، وقتی که کاربر میخواهد یک آیتم را حذف کند، از او تأیید میگیرند که آیا مطمئن است یا نه.
HIG این مودال ها را Alerts می نامد، در حالی که Material Design به آنها به عنوان Dialogs اشاره می کند.هر پلتفرم دارای دستورالعملها و اصول خاصی برای طراحی و استفاده از این مودالها است که طراحان باید از آنها پیروی کنند.
7- سبک های دکمه
دکمههای iOS معمولاً تمیز و ابتدایی هستند و بر سادگی تمرکز دارند. رویکرد مینیمالیستی در مفهوم طراحی اولویت دارد و از تزئینات اضافی اجتناب می شود.
اندروید طیف گستردهتری از انواع دکمهها را برای تطبیق با ترجیحات طراحی متنوع دارد. طراحی متریال استفاده از دکمههایی با سایه و عمق را پیشنهاد میکند تا حسی واقعی و پویا را ایجاد کند.
نتیجه گیری
به طور کلی، تفاوتهای اصلی بین Human Interface Guidelines و Material Design نشان میدهند که هر یک از این راهنماها به طراحان کمک میکنند تا با استفاده از اصول و عناصر خاص خود، تجربه کاربری بهینه و شگفتانگیزی را برای کاربران فراهم کنند، با این تفاوت که HIG به سمت سادگی و یکنواختی و Material Design به سمت پویایی و تجربه زندهتر میرود. امروزه طراحی رابط کاربری تبدیل به یکی از پر اهمیتترین شغل ها به ویژه در کسب و کار های اینترنتی شده است. برای یادگیری حرفهای و اصولی این مهارت، دوره طراحی رابط کاربری مارجین آکادمی را به شما پیشنهاد میکنیم چرا که در این دوره به جزئی ترین مطالب نیز به طور مفصل پرداخته شده و همچنین در آپدیت های منظم، جدید ترین متد ها و تکنیک های طراحی رابط کاربری را در اختیار شما قرار میدهد.
دیدگاهتان را بنویسید