الگوی ارسال فرم

- سپهر یونسی
- زمان مطالعه: 11 دقیقه
- ۱۲ تیر ۱۴۰۴
- الگو های طراحی تجربه کاربر
فرمها وجود دارن تا به کاربرا کمک کنن هر کاری رو از ایجاد یه حساب کاربری گرفته تا عضویت تو یه خبرنامه انجام بدن. اونها اغلب آخرین قدم قبل از رسیدن کاربرا به هدفشون هستن، بنابراین باید سریع و آسون پر بشن. وقتی فرمها زمان زیادی میگیرن، از زبان پیچیده استفاده میکنن یا سؤالات خیلی شخصی میپرسن، کاربرا معمولاً صفحه رو ترک میکنن.
عوامل متعددی مثل چینش، ساختار، فاصلهگذاری، طراحی دکمهها و ورودیها و تایپوگرافی میتونن تجربهی کلی کاربرا هنگام پر کردن فرم رو خوب یا بد کنن. eBay بعد از طراحی مجدد فقط یه دکمه تو یکی از صفحات فرم موبایل، درآمد سالانهاش رو ۵۰۰ میلیون دلار افزایش داد. اگه میخواین تبدیلهای بیشتری داشته باشین و یه برداشت خوب به عنوان یه محصول کاربرپسند ایجاد کنین، طراحی فرم رو با دقت و احترام زیاد در نظر بگیرین.
یه دکمه برای ارسال نشون بدین
دکمهی اقدام اصلی که به کاربرا اجازه میده اطلاعات رو ارسال کنن همیشه باید تو دید باشه. شهودیترین مکان قرارگیری اون زیر فیلدهای فرم یا تو گوشهی بالا سمت راست هست. تو موبایل، اگه فرم طولانی باشه و کاربرا نیاز به اسکرول داشته باشن، موقعیت دکمه رو ثابت کنین تا ناپدید نشه.
برچسب دکمه باید سرراست و دقیق باشه. کاربرا باید بلافاصله بفهمن بعد از فشار دادن اون چه اتفاقی میافته. میتونین متن رو متناسب با فرم تغییر بدین، مثلاً، اگه کسی داره آدرس ایمیلش رو برای دریافت ایمیل ارائه میده، دکمه میتونه بگه “عضویت”.
وضعیت بارگذاری رو بعد از ارسال نشون بدین
وضعیت بارگذاری به کاربرا کمک میکنه ببینن که فرم در حال ارسال شدنه. طبق اولین مورد از ۱۰ اصل اکتشافی یازدهگانهی یاکوب نیلسن، نمایش وضعیت سیستم خیلی مهمه — سیستم همیشه باید کاربرا رو از چیزی که همین الان داره اتفاق میافته مطلع کنه و بازخورد واضح و بهموقع ارائه بده. این باعث میشه کاربرا احساس کنن که کنترل سیستم رو دارن، بنابراین میدونن برای رسیدن به هدفشون چطور عمل کنن. نشون دادن وضعیت دکمه همچنین اعتماد کاربر به برند رو افزایش میده.
نکتهی حرفهای: مطمئن شین که یه حالت hover هم اضافه کردین که وقتی کاربرا میخوان دکمه رو فشار بدن ظاهر میشه.
پیام موفقیت رو هنگام ارسال نشون بدین
وقتی فرم ارسال شد، این رو با یه پیام موفقیت واضح به کاربرا اطلاع بدین. اول اینکه، نشون دادن یه پیام موفقیت از اصول اکتشافی نیلسن در مورد نمایش وضعیت سیستم پیروی میکنه. دوم اینکه، وقتی به یکی از اهدافشون میرسن، رضایت کاربر رو افزایش میده.
نکتهی حرفهای: زیادهروی نکنین. پیامهای موفقیت رو فقط در صورت لزوم نشون بدین و اونها رو طوری تنظیم کنین که بعد از یه مدت به طور خودکار ناپدید بشن.
در صورت لزوم پیام خطا نشون بدین
گاهی اوقات، اوضاع خوب پیش نمیره. اگه فرم به دلیل اطلاعات نامعتبر یا خطای دیگه ارسال نشه، کاربرا رو از اون مطلع کنین.
وقتی کاربرا میبینن که یه مشکلی پیش اومده، ممکنه احساس ناامیدی، عصبانیت و استرس کنن. یه پیام رسمی، مبهم و رباتیک آخرین چیزیه که اونها نیاز دارن ببینن. پیامهای خطای خوب باید مؤدبانه، واضح و آموزنده باشن. به وضوح به کاربرا توضیح بدین که چه اتفاقی افتاده و در مورد کاری که باید بعداً انجام بدن، مشاوره بدین.
با این حال، ارائهی جزئیات خطای خاص (مثلاً، اینکه نام کاربری یا رمز عبور اشتباهه) میتونه یه خطر امنیتی باشه. برای جلوگیری از فاش کردن اطلاعاتی که میتونه به مهاجمان کمک کنه، پیامهای خطایی مثل “نام کاربری یا رمز عبور نامعتبر است” رو نشون بدین.
نکتهی حرفهای: از استفاده از اصطلاحات فنی برای توضیح اینکه چه چیزی باعث خطا شده، خودداری کنین. مثل یه انسان رفتار کنین و از کلمات سادهای که کاربرا میتونن با اونها ارتباط برقرار کنن، استفاده کنین.
ممکنه به دلیل دادههای نادرست خطا رخ بده
ما به عنوان انسان، همه اشتباه میکنیم و گاهی اوقات، کاربرا دادههای نادرستی رو ارائه میدن که با معیارهای ورودی مطابقت نداره و از ارسال فرم توسط سیستم جلوگیری میکنه. برای ارزش قائل شدن به زمان کاربرا، مهمه که اونها رو به سرعت از این خطاها مطلع کنین، به جای اینکه منتظر بمونین تا دکمهی ارسال رو بزنن. بنابراین، توصیه میشه که هر ورودی رو بعد از اینکه کاربرا اطلاعات رو پر کردن و فوکوس از ورودی برداشته شد، اعتبارسنجی کنین.
برای ارائهی بازخورد مؤثر، پیام خطا باید مختصر و در عین حال دقیق باشه و به وضوح نشون بده که چه مشکلی پیش اومده و کاربرا چطور میتونن مشکل رو برای ادامهی کارشون حل کنن.
نکتهی حرفهای: از اعتبارسنجی هر ورودی در حین تایپ کاربرا خودداری کنین. این کار مردم رو اذیت میکنه و بیاعتمادی به محصول ایجاد میکنه.
دیدگاهتان را بنویسید