بهترین روش های آنبوردینگ Onboarding کاربر در طراحی ui ux

آنبوردینگ کاربر در طراحی UI UX

اگه می‌خواین مردم به کاربرهای وفادار محصولتون تبدیل بشن، آخرین کاری که باید انجام بدین اینه که اونها رو رها کنین تا خودشون نحوه‌ی استفاده از اون رو پیدا کنن. آنبوردینگ (Onboarding) فرایند راهنمایی کاربرهای جدید از طریق یه سری تعاملات و دستورالعمل‌هاست تا به اونها کمک کنه با محصول آشنا بشن.

با پیروی از بهترین روش‌های آنبوردینگ، کاربرهایی خواهید داشت که بیشتر درگیر هستن و مشتاق به استفاده‌ی دوباره از محصولتون هستن، به جای اینکه در مورد کاری که محصول می‌تونه براشون انجام بده، گیج باشن.

راهنماهای گام به گام

راهنماهای گام به گام یه روش استاندارده برای معرفی برنامه‌ها به کاربرهای جدید، معمولاً از طریق صفحه‌های استاتیک قابل ورق زدن. اما، اونا بدون مشکل هم نیستن. در درجه‌ی اول، اونا با ارائه‌ی اطلاعات از قبل، مانع تعامل فوری با برنامه میشن، که می‌تونه کاربرها رو تحت فشار قرار بده و به زودی توسط اونها فراموش بشه. این روش، اگرچه تو هر برنامه‌ی دیگه‌ای رایجه، تجربه‌ی واقعی استفاده از محصول رو مسدود می‌کنه.

برای افزایش اثربخشی راهنماهای گام به گام، در اینجا چند نکته‌ی کلیدی وجود داره:

  • روی ضرورت تمرکز کنین: از راهنماهای گام به گام برای توضیح پیشنهاد ارزش برنامه استفاده نکنین. کاربرهایی که برنامه رو دانلود می‌کنن معمولاً درک درستی از مزایای اون دارن.
  • اون رو مختصر نگه دارین: در حالت ایده‌آل، حداکثر از سه اسلاید استفاده کنین. این به حفظ توجه کاربر بدون تحت فشار قرار دادن اونها کمک می‌کنه.
  • با انیمیشن درگیر کنین: برای پویاتر و جذاب‌تر کردن راهنماهای گام به گام، انیمیشن رو معرفی کنین.
  • به کاربر حق انتخاب بدین: همیشه یه دکمه‌ی “رد کردن” قرار بدین و به کاربرها اجازه بدین انصراف بدن و مستقیماً برنامه رو کاوش کنن.

یه نکته‌ی حرفه‌ای! اگه صفحات از نظر بصری جذاب باشن، احتمال اینکه کاربرها آنبوردینگ رو کامل کنن بیشتره. با این وجود، به کاربرها گزینه‌ی رد کردن اون رو بدین.

تور تعاملی

تورهای تعاملی تو آنبوردینگ کاربر یه رویکرد عملی برای یادگیری ارائه میدن. برخلاف دستورالعمل‌های استاتیک، این تورها تو نقاط خاصی تو سفر کاربر فعال میشن و راهنمایی متنی و عملی رو ارائه میدن. برای مثال، دولینگو از این تکنیک استفاده می‌کنه و از کاربرها دعوت می‌کنه تو زبان انتخابی خودشون یه تست بدن و از این طریق، عملکردهای کلیدی برنامه رو از طریق استفاده‌ی واقعی نشون میده.

در اینجا چند نکته برای ساخت تورهای تعاملی وجود داره:

  • به صورت متنی فعال کنین: تورها رو تو نقاط مرتبط تو سفر کاربر برای حداکثر ارتباط، شروع کنین.
  • مشارکت فعال رو تشویق کنین: به کاربرها اجازه بدین وظایف رو خودشون برای درک و تعامل بهتر انجام بدن.
  • وظایف واقعی رو تقلید کنین: مطمئن بشین وظایف تو تور، اقدامات واقعی که کاربرها انجام میدن رو منعکس می‌کنه و تجربه‌ی آنبوردینگ رو با استفاده‌ی عملی هماهنگ می‌کنه.

نکات متنی

نکات متنی تو آنبوردینگ کاربر، نشانه‌های راهنمایی هدفمند و حداقلی هستن که همزمان با تعامل کاربر با یه برنامه به اونها ارائه میشن. نکته‌ی مهم اینه که کاربرها رو با دستورالعمل‌های بیش از حد تحت فشار قرار ندین.

در اینجا چند نکته برای استفاده‌ی مؤثر از نکات متنی وجود داره:

  • کم، بیشتره: از شلوغ کردن صفحه با نکات برای هر اقدام خودداری کنین. نکات زیاد می‌تونه نتیجه‌ی معکوس داشته باشه، باعث حواس‌پرتی و تحت فشار قرار دادن بشه.
  • یه دونه تو هر بار: فقط یه نکته رو تو هر بار نشون بدین تا کاربر متمرکز بمونه و از بار اطلاعات جلوگیری بشه.
  • اول طراحی بصری: اگه محصول شما به نکات زیادی نیاز داره، ممکنه وقتش رسیده باشه که طراحی UI رو دوباره بررسی کنین. هدف یه رابط بصری باشه که نیاز به نکات توضیحی رو به حداقل برسونه.
  • مرتبطش کنین: مطمئن بشین که هر نکته از نظر متنی با اقدام یا صفحه‌ی فعلی کاربر مرتبطه. نکات نامربوط به جای کمک کردن می‌تونن گیج کننده باشن.

یه نکته‌ی حرفه‌ای! نکات زیاد می‌تونه کاربرها رو تحت فشار قرار بده و آزار بده، پس از استفاده از اونها برای عملکردهای واضح خودداری کنین.

راهنمای چک‌لیست

یه راهنمای چک‌لیست یه فرایند آنبوردینگ کاربره که تو اون کاربرهای جدید از طریق یه سری وظایف که به صورت یه چک‌لیست ارائه میشن، راهنمایی میشن. کاربرها می‌تونن پیشرفت خودشون رو پیگیری کنن و حس موفقیت و آشنایی با پلتفرم رو افزایش بدن.

بهترین زمان استفاده از اون وقتیه که کاربرها رو با ویژگی‌های ضروری آشنا می‌کنین، اونها رو از طریق عملکردهای کلیدی راهنمایی می‌کنین و مطمئن میشین که پیشنهاد ارزش محصول رو درک می‌کنن.

یه نکته‌ی حرفه‌ای! چک‌لیست‌های راهنما رو کوتاه نگه دارین چون می‌تونن دست یافتنی به نظر برسن و به آرامی کاربرها رو تشویق کنن.

دوره های آموزشی ما به شما کمک می‌کنند یک بار برای همیشه و اصولی، طراحی محصول را یاد بگیرید.

برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

مشاهده دوره ها 09900800427
5 دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید