یوایکس رایتینگ UX Writing چیست؛ راهنمای جامع همراه با مثال
- سپهر یونسی
- زمان مطالعه: 11 دقیقه
- ۸ بهمن ۱۴۰۳
- یوایکس رایتینگ
از سال ۲۰۱۷ که گوگل UX Writing رو به طور عمومی معرفی کرد، این رشته به سرعت به یه بخش خیلی مهم از طراحی تجربهی کاربری (UX) تبدیل شده. تو سالهای اخیر، نقش نویسندههای UX خیلی پررنگتر شده و الان یه بخش ضروری از هر تیم UX محسوب میشه.
مثل بقیه متخصصهای UX، نویسندههای UX هم تلاش میکنن تجربهی کاربری بینقص و جذابی رو خلق کنن. اما تمرکز اونا مخصوصاً روی بیانه. اونا متنهای مختصر و هدفمند مینویسن تا کاربرها رو تو یه محصول راهنمایی کنن و بهشون کمک کنن به اهدافشون برسن. این شامل نوشتن اعلانها، پیامهای خطا، برچسب دکمهها، گزینههای منو و بقیه متنهای رابط کاربری میشه. به علاوه، نویسندههای UX مسئول ایجاد و حفظ لحن برند محصول هستن و مطمئن میشن که ارتباط با کاربرها به صورت مداوم و موثر انجام میشه.
نوشتن دقیق و حسابشدهی UX نه تنها تضمین میکنه که متن به خوبی تو طراحی جا بیفته، بلکه از ایجاد سردرگمی به خاطر زبان نامناسب و خراب شدن تجربهی کاربری هم جلوگیری میکنه و در نتیجه محصولاتی شهودیتر و موثرتر به دست میاد.
UX Writing چیه؟
تو دههی ۱۹۹۰، دان نورمن اصطلاح “تجربهی کاربری” رو برای توصیف نحوهی تعامل کاربرها با یه محصول ابداع کرد. با پیشرفت این رشته، به تخصصهای مختلفی تقسیم شد: طراحی UX، تحقیقات UX و UX Writing.
UX Writing روی خلق متنهای واضح، مختصر و مفید تمرکز داره که تو رابط وبسایتها، اپلیکیشنهای موبایل و بقیه محصولات دیجیتال ظاهر میشن. این شامل برچسب دکمهها، پیامهای خطا، دستورالعملهای شروع کار با اپلیکیشن، توضیحات کوتاه و بقیه شکلهای میکروکپی میشه که برای راهنمایی بینقص کاربرها تو تجربهشون طراحی شدن.
در اصل، UX Writing یه پل ارتباطی بین کاربرها و محصول میسازه. نیازهای کاربر رو با اهداف کسبوکار متعادل میکنه و باعث شفافیت، اعتماد و سهولت استفاده میشه.
مثالهای UX Writing
میکروکپی (متنهای کوچک و کوتاه مثل لیبل دکمه ها یا متن های پیمایش کاربر یا اعلان ها مثل ارسال موفق فرم یا خرید موفق و …) چیزیه که نویسندههای UX بیشتر باهاش کار میکنن. میکرو کپی به قطعههای کوتاه متن تو منوها، پنجرهها، برچسب دکمهها، پیامهای خطا و بقیه عناصر رابط کاربری که تو وبسایتها و اپلیکیشنها ظاهر میشن نیز اشاره داره. میکرو کپی رو UX microcopy یا UX copy هم میگن.
کاربرها درست مثل کسایی که برای غذا به رستوران میرن، برای محتوا به محصولات دیجیتال میان. میکرو کپی هم مثل سرویسدهی تو رستوران، روی نحوهی مصرف محتوا توسط کاربرها تاثیر میذاره.
میکرو کپی عالی میتونه برداشت کاربرها از محصول رو بهبود ببخشه. با این حال، اگه محصول ارزش واقعیای برای کاربرها نداشته باشه، حتی بهترین متن UX هم نمیتونه اونو نجات بده.
UX Writing چی نیست؟
سردرگمی زیادی دربارهی تفاوتهای بین UX Writing و رشتههای مرتبط مثل کپیرایتینگ، طراحی محتوا و استراتژی محتوا وجود داره. اینجا توضیح میدیم که UX Writing چی نیست:
- کپیرایتینگ: کپیرایتینگ از همه بیشتر با UX Writing فرق داره. برخلاف UX Writing، کپیرایتینگ روی خلق محتوای جذاب تمرکز داره، نه راهنمایی کاربرها. خلاصه، کپیرایتینگ مربوط به تبلیغات و بازاریابیه، نه تجربهی کاربری.
- طراحی محتوا: طراحی محتوا بیشتر دربارهی فرآیند طراحی محصوله، در حالی که UX Writing دربارهی کلماتیه که کاربرها وقتی دارن از یه محصول استفاده میکنن، میخونن یا میشنون. در واقعیت، خیلی از آگهیهای استخدام این اصطلاحات رو به جای همدیگه استفاده میکنن.
- استراتژی محتوا: استراتژی محتوا به یه استراتژی بلندمدت نگاه میکنه که از محتوا برای رسیدن به یه چشمانداز خاص استفاده میکنه. با UX Writing که بیشتر روی کلمات داخل یه محصول تمرکز داره، فرق داره. در واقعیت، به خاطر همپوشانی وظایف، یه استراتژیست محتوا و یه نویسندهی UX میتونن یه نفر تو یه سازمان باشن.
هدف UX Writing
نویسندههای تجربه کاربر یا UX Writers با بقیه متخصصهای UX همکاری نزدیکی دارن تا یه تجربهی منسجم و کاربرپسند خلق کنن. در حالی که بخش بزرگی از نقش اونا شامل نوشتن متنهای خرد یا همون میکرو کپیها میشه، تاثیرشون خیلی فراتر از فقط نوشتنه. برای مثال، یه نویسندهی UX ممکنه به جای فقط اضافه کردن متن، پیشنهاد بده که جریان کاربر اصلاح بشه یا حتی ویژگیهای غیرضروری حذف بشن تا تجربه سادهتر بشه.
از کجا بفهمیم یه نویسندهی UX کارش رو خوب انجام داده؟ وقتی یه وبسایت یا اپلیکیشن شهودی به نظر میاد و کاربرها میتونن به راحتی توش حرکت کنن و بدون سردرگمی یا مشکل به اهدافشون برسن.
همونطور که کوکو شانل گفته، “لباس نامناسب بپوشید، اونا لباس رو به یاد میارن؛ لباس بینقص بپوشید، اونا زن رو به یاد میارن.” همین اصل برای UX Writing هم صدق میکنه. اگه متن ضعیف باشه، کاربرها روی چیزی که باعث سردرگمیشون شده تمرکز میکنن و تجربهی منفی رو به یاد میارن. اما اگه UX Writing عالی باشه، کاربرها حتی بهش فکر هم نمیکنن، اونا فقط از محصول لذت میبرن و به یاد میارن که چقدر خوب براشون کار کرده.
UX Writer با کی کار میکنه؟
کار کردن با ذینفعان (توسعهدهندهها، طراحان، مدیران محصول و بازاریابها) به نویسندههای UX کمک میکنه تا داستان پیدایش پروژه و اهداف کسبوکار رو درک کنن. همکاری با تیم طراحی به خلق طرحهایی که با نیازهای کاربرها سازگار باشه، کمک میکنه.
خیلی مهمه که نویسندههای UX این موارد رو درک کنن:
- محصول و اهداف کسبوکارش
- مخاطب و نیازهاشون
- نحوهی خلق یه تجربهی کاربری برای برآورده کردن هر دوی این عوامل
نویسندههای UX ممکنه تو شرکتهای کوچکتر نیاز به انجام تحقیقات و تست کاربر داشته باشن. تو تیمهای بزرگتر، پستهای جداگانهای برای محققان UX، تحلیلگران UX و نقشهای مرتبط وجود داره.
مسئولیتهای یه UX Writer
در ظاهر، نویسندههای UX عمدتاً به خلق میکرو کپی واضح و مختصر مشغولن. اما مهمتر از اون، نویسندههای UX یه بخش جداییناپذیر از تیم طراحی محصول هستن. مسئولیت یه نویسندهی UX، ارائهی پیامرسانی محصول از درون به بیرونه.
این شامل جایگاهیابی دقیق محصول، افزایش نرخ تبدیل و ترویج شفافیت و رضایت کاربر میشه. برای رسیدن به این هدف، یه نویسندهی UX باید درک کاملی از محصول، اهداف کسبوکارش، مخاطب هدف و زمینهی استفاده داشته باشه.
علاوه بر نوشتن میکرو کپی، مسئولیتهای نویسندههای UX معمولاً شامل موارد زیر میشه:
- همکاری با تیم برای خلق محصولات و تجربیات کاربرمحور
- سادهسازی مفاهیم و زبان پیچیده
- ایجاد و استفاده از سیستمهای طراحی و راهنماهای سبک
- حمایت از کاربرها
- آموزش بهترین روشها به اعضای تیم
- انجام تحقیق و تست و موارد دیگه
در حالی که بیشتر شرکتها از نویسندههای UX مدرک آکادمیک دانشگاهی، شرکتهای بزرگتر ممکنه دنبال داوطلبهایی با مدرک زبان انگلیسی، روزنامهنگاری یا ارتباطات باشن.
دیدگاهتان را بنویسید