یوایکس ریسرچ Ux research چیست؟ راهنمای جامع
- سپهر یونسی
- زمان مطالعه: 11 دقیقه
- ۱ دی ۱۴۰۳
- یوایکس ریسرچ
طراح تجربه کاربر، محصولاتی رو میسازه که نیازها و خواستههای کاربرا رو در نظر میگیره. اما چطور میتونیم بفهمیم این نیازها و خواستهها چی هستن؟ آیا فرض کردن راجع به کاربرا کافیه؟ جواب نه!
فرضیهها تا وقتی که با دادهها پشتیبانی نشن، فقط فرضیه هستن. تنها راه ساختن محصولاتی که کاربرا دوست دارن، اینه که حدس و گمان رو کنار بذاریم و به جای اون از دادههای پژوهش شده استفاده کنیم. اگه تحقیق تجربه کاربر یا UX Research خوب انجام بشه، مثل یه نقشه راهه که بهت کمک میکنه تا محصولی بسازی که کاربرا عاشقش بشن.
یوایکس ریسرچ چیست؟
ساختن یه محصول بدون اینکه به فکر کاربراش باشی، مثل اینه که وسط یه جنگل کورکورانه تیراندازی کنی! کلی وقت و هزینه الکی خرج میکنی ولی به هیچی نمیرسی.
یه راه حل ساده برای این مشکل، تحقیق در مورد تجربه کاربری هست. اینجوری میتونی بفهمی که کاربرا از محصولت چی میخوان، چه دردسری حین کار با محصولت دارن و چطور باهاش راحتترن. با این اطلاعات میتونی محصولی بسازی که دقیقا به دردشون بخوره.
از اونجایی تو هر مرحله از ساخت محصول، کلی تصمیم مهم باید بگیری، تحقیق تجربه کاربر یا UX Research بهت کمک میکنه تا با استفاده از اطلاعات درست بهترین تصمیمها رو بگیری. این اطلاعات رو میتونی با روشهای مختلفی مثل مصاحبه با کاربرا، نظرسنجی و… جمع کنی.
اولین قدم اینه که بفهمی کاربرا به چی نیاز دارن و دنبال چی هستن. بعدش باید محصولت رو بسازی و ببینی که آیا کاربرا واقعا ازش خوششون میاد یا نه. حتی اگه مشکلی تو محصولت پیش اومد، میتونی با تحقیق UX ریشهی مشکل رو پیدا کنی و حلش کنی.
مثلا اگه دیدی خیلی از کاربرا از یه صفحه وبسایتمون زود خارج میشن، میتونیم با تحقیق بفهمیم که چرا این اتفاق میافته و چه جوری باید این مشکل رو حل کنیم.
مزایای تحقیق UX
کمک به تصمیمگیری: چه ویژگیهایی رو باید برجسته کنیم؟ طراحی ناوبری باید چطور باشه؟ محصولمون باید هم برای اندروید و هم برای iOS طراحی بشه؟ جواب دادن به این سوالات با حدس زدن یا یه سرچ سریع ممکنه، اما هیچ چیزی دقیقتر از دادههای تحقیق UX نیست.
از بین بردن تعصبات: توسعه یه محصول از دست خیلی از افراد و تیمها میگذره که هر کدوم باورها و نظرات خودشون رو دارن. با تحقیق UX، دادههایی برای پشتیبانی از تصمیماتتون دارید و راحتتر میتونید هر استدلالی که صد درصد عینی نیست رو حذف کنید.
امکان تستهای قابلیت استفاده: میتونید هر چیزی رو از طرحهای اولیه تا نمونههای پیشرفته با کاربرا تست کنید و بازخوردشون رو قبل از توسعهی نسخه نهایی محصول جمعآوری کنید تا در وقت و هزینه صرفهجویی کنید.
کمک به شناسایی راهحلها: تحقیق UX میتونه راه خوبی برای پیدا کردن راهحل برای مشکلات محصولتون باشه. این میتونه هر چیزی از نرخ بالای خروج از سایت تا نرخ پایین تبدیل باشه.
تقویت تلاشهای بازاریابی: از اونجایی که تحقیق UX از ابتدای فرآیند طراحی محصول نیازها، اهداف و رفتارهای کاربرا رو مشخص میکنه، شناسایی نحوهی هدفگیری این کاربرا در تلاشهای بازاریابی راحتتر میشه.
برای کی تحقیق UX انجام میشه؟
برای ساختن یه استراتژی تحقیق UX موفق، باید بدونی که تحقیقت روی چه کسانی تاثیر میذاره. این افراد رو میتونیم به سه دسته تقسیم کنیم:
لیدرهای تیمها: افرادی که تیمهایی رو رهبری میکنن که تحت تاثیر تحقیق قرار میگیرن. مثلا مدیر طراحی ممکنه بخواد از امکانپذیر بودن یه جریان کاربری جدید مطمئن بشه یا یه مهندس ارشد ممکنه بخواد یه نمونه اولیه جدید رو تست کنه.
اجراکنندگان: افرادی که چیزهایی رو که از طریق تحقیق یاد میگیری، میسازن. مثلا یه مهندس جوان که یه ویژگی رو میسازه یا یه طراح محصول که بر اساس یافتههای تحقیق، طرحهای جدید میسازه.
مدیران ارشد: مدیران ارشدی که قدرت تأیید یا متوقف کردن تحقیق رو دارن. احتمالا اطلاعات زیادی در مورد جهتگیری شرکت و میزان پولی که میخوان خرج کنن، دارن.
چی رو باید تحقیق کنیم؟
- موضوع تحقیقت بستگی به هدفت داره که میتونه شامل این موارد باشه:
- بهبود یه فرآیند یا گردش کار
- درک بهتر عادات خرید مشتریان
- ارزیابی مفاهیم
- تست قابلیت استفاده
- اصلاح یه ارزش پیشنهادی
کی باید تحقیق کنی؟
استراتژی تحقیق تجربه کاربر یا همون یوایکس ریسرچ باید با برنامهی توسعهی محصولت هماهنگ باشه. یه قانون خوب اینه که همیشه زود و بهموقع تحقیق کنی. چون رفع یه مشکل بعد از ساخت محصول خیلی گرونتر از رفعش قبل از ساخت محصوله.
تستهایی که باید انجام بدی به مرحلهی توسعهی محصولت بستگی داره:
مرحلهی کشف: تو این مرحله باید بازار محصولت و کاربرای احتمالی رو بشناسی. میتونی از روشهایی مثل مصاحبههای عمیق، مطالعهی روزانهی کاربرا، مردمنگاری، مطالعات میدانی و گروههای کانونی استفاده کنی.
مرحلهی اعتبارسنجی و تست: تو این مرحله معمولا یه نمونه اولیه برای تست کردن داری. هدفت اینه که بفهمی طرحی که زدی برای کاربرا کار میکنه یا نه. روشهای اصلی برای تست این مرحله شامل تستهای قابلیت استفاده کیفی، تست درختی، تست کلیک اول، تحلیل وظیفه، تست A/B و تست دسترسیپذیریه.
بعد از راهاندازی: بعد از اینکه محصولت رو راهاندازی کردی، مهمه که تحقیق رو ادامه بدی تا مطمئن شی که راهحلی که ارائه دادی هنوز جواب میده. میتونی از نظرسنجی یا تحلیلهای خود محصول برای پیگیری استفاده کنی.
دیدگاهتان را بنویسید