بهترین روش ها برای برگزاری جلسههای ایده پردازی
- سپهر یونسی
- 5 دقیقه
- ۴ آذر ۱۴۰۴
- بهترین روش های طراحی محصول , تفکر طراحی
اینکه یک جلسه ایدهپردازی واقعاً نتیجه بده، بیشتر از هر چیز به این برمیگرده که بفهمیم ایده دادن هم شخصیه هم گروهی. باید فضایی ساخته بشه که آدمها راحت حرف بزنن و حس کنن امنن؛ یعنی هر کسی بتونه افکارش رو بدون ترس بگه. توی این مرحله، مهارت تو در مدیریت جلسه و رابطه برقرار کردن با آدمها خیلی تعیینکنندهست، چون کمک میکنه صداهای مختلف شنیده بشه و هیچ ایدهای از قلم نیفته. همین تعاملها و باز بودن فضا باعث میشه ذهنها آزاد بشن و ایدههای جدید شکل بگیرن.
اگه با بهترین روشهای تسهیل جلسههای ایدهپردازی آشنا باشی، هم با اعتماد به نفس بیشتری جلسه رو جلو میبری، هم احتمال اینکه به فکرهای خلاقانهتر و کاربردیتر برسید خیلی بیشتر میشه. یادت باشه هدف فقط “زیاد کردن تعداد ایدهها” نیست؛ مهمتر اینه که یک فضای مشترک و پذیرنده بسازی، جایی که آدمها حس کنن حرفشون ارزش داره و انرژی جمعی رو به خلاقیت تبدیل کنه.
ایجاد فضای باز و امن برای همکاری
اولین کاری که باید برای یک جلسه ایدهپردازی خوب انجام بدی اینه که مطمئن بشی آدمها توی فضا احساس امنیت میکنن. وقتی مطمئن هستن که قضاوت نمیشن، راحتتر حرف میزنن و ایدههای خام یا حتی عجیبشون رو مطرح میکنن. قبل از شروع جلسه، خیلی ساده تأکید کن که اینجا قرار نیست کسی نقد بشه یا حرفش بیارزش دیده بشه. چندتا قانون کوچیک هم میتونه کمک کنه؛ مثلاً اینکه هر بار یک نفر صحبت کنه یا اینکه وسط حرف هم نپرن.
محیط فیزیکی هم بیشتر از چیزی که فکر میکنی تأثیر داره. نور، صندلی راحت، یک میز مرتب… همین چیزهای ساده فضا رو نرمتر و پذیرفتهتر میکنه. یک نکته مهمتر هم اینکه آدمها روشهای مختلفی برای بیان دارند؛ یک نفر حرف زدن براش راحته، یکی دیگه فکرهاش رو روی کاغذ بهتر مینویسه. بهتره امکانهای مختلف بذاری تا هر کسی از هر طریقی که راحتتره مشارکت کنه.
گرم کردن فضای بین افراد
شروع جلسه با یک فضای خشک و رسمی کار رو سخت میکنه. چندتا فعالیت ساده میتونه یخ جمع رو آب کنه و آدمها رو وارد فاز گفتوگو و خلاقیت کنه. این جور فعالیتها نهفقط باعث میشه فضا دوستانهتر بشه، بلکه ذهنها رو هم از حالت بسته اولیه درمیاره. مثلاً بازیهای کوچیکی مثل «دو تا راست، یک دروغ»، یا اینکه هر کسی یک چیزی رو که نماد خودش میدونه معرفی کنه، یا حتی اینکه گروه با هم یک هایکوی ساده بسازه، همهشون کمک میکنن آدمها با حال بهتری وارد جلسه بشن.
ارزیابی رو بذار برای بعد
یکی از اشتباههای رایج اینه که آدمها وسط جلسه شروع میکنن نظر دادن، نقد کردن یا حساب و کتاب کردن اینکه این ایده خوبه یا نه. از همون اول باید روشن کنی که در این مرحله فقط تولید و جمع کردن ایده مهمه، نه تحلیل و ارزیابی. هر چی ذهن آزادتر باشه، ایدهها گستردهتر و خلاقانهتر میشن. یک زمان مشخص هم برای آخر جلسه بگذار که گروه بشینه و همه چیز رو بررسی و ارزیابی کنه.
ثبت کردن ایدهها فراموش نشه
وقتی جلسه جریان پیدا میکنه، معمولاً تعداد زیادی ایده مطرح میشه که اگه ثبت نشن خیلی راحت از دست میرن. ثبت کردن ایدهها باعث میشه هیچ نکتهای جا نمونه و بعداً هم راحتتر میتونید بررسیشون کنید. ابزارهای مختلفی هم میتونه کمک کنه؛ چه دیجیتال مثل نُوشن، ترلو یا پلتفرمهای مخصوص ایدهپردازی، چه روشهای فیزیکی مثل استیکینوت، وایتبورد یا حتی عکس گرفتن از نوشتهها. مهم اینه که یک رد واضح از همه چیز باقی بمونه.
دعوت از آدمهای با نقشهای مختلف
جلسه ایدهپردازی زمانی بیشترین بازده رو داره که آدمهایی از نقشها و بخشهای مختلف حضور داشته باشن. هر کسی زاویهای متفاوت میاره و همین باعث میشه مسئله از چند جهت دیده بشه. بهتره ترکیبی از افراد دخیل در مسئله، تصمیمگیرها و آدمهایی با مهارتهای گوناگون رو دعوت کنی. حضور چند کاربر یا مشتری هم میتونه نگاه بیرونی خیلی خوبی به جلسه اضافه کنه.
بدون تحقیق کار رو شروع نکن
جلسه ایدهپردازی بدون شناخت کاربر و مسئله، فقط یک سری حدس و گمانه. داشتن حداقلِ تحقیق کاربر، جلسه رو از حد تخیل خام به سمت فکرهای واقعی و قابل اجرا میبره. چیزهایی مثل نیازها و رفتارهای کاربر، نقاط درد، بازخوردهای قبلی، دادههای مرتبط با مشکل و حتی اطلاعات رقبا کمک میکنن ایدههایی تولید بشه که هم خلاقانه باشن هم واقعی.
استراحتها رو جدی بگیر
جلسههای ایدهپردازی انرژی زیادی مصرف میکنن و ذهن آدم بعد از مدتی خسته میشه. چه جلسه یکساعته باشه چه یک روز کامل، استراحتهای منظم باعث میشه آدمها دوباره شارژ بشن و با ذهن بازتری ادامه بدن. معمولاً هر ۶۰ تا ۹۰ دقیقه، یک استراحت ۱۵ تا ۲۰ دقیقهای معقول و مفیده. بهتره آدمها توی این زمان از فضا دور بشن، کمی راه برن، هوای تازه بخورن یا فقط چند دقیقه روی مبل لم بدن.
چندتا از ایدهها رو سریع نمونهسازی و تست کن
یکی از بهترین کارهایی که میتونی وسط جلسه انجام بدی اینه که یکی دو تا از بهترین ایدهها رو خیلی ساده و سریع به یک نمونه اولیه تبدیل کنید؛ مثلاً یک اسکچ، یک مدل دستی یا هر چیز خیلی سادهای. همین نمونههای کمهزینه باعث میشن همه بفهمن دقیقاً درباره چی حرف میزنن و تفاوت برداشتها کمتر بشه. این کار کمک میکنه نقاط قوت و ضعف ایده خیلی زود معلوم بشه و تصمیمگیری هم راحتتر پیش بره.

دیدگاهتان را بنویسید